niedziela, 18 marca 2012

TOP 20 ROKU 2011 - NIELEGALE

Ahahaha, przyszedł czas na kolejne zestawienie, zapewne tak samo zaskakujące, jak zestaw legalny, ale nic nie poradzę, że lubię dziwne rzeczy i mało mainstreamowe... Teraz prezentuję moje zestawienie nielegali, których też przesłuchałem chyba ponad 60, bo lubię grzebać w wydawnictwach podpowierzchniowych, żeby wyłuskać świeże bułeczki smakowite. Często znajduję tam klopsy, ale czasem warto pogrzebać. Oto moja nielegalna 20 ( w zasadzie 21):


20 CHEMICZNY ADI 'POEZJA WOJNY'
NOMAD 'BŁĄD TAKTYCZNY'


Znajomi mi mówią, że pojebany jestem, że podobają mi się nagrania Palmy Iz Da Army. 'To noskille' mówią, 'tego się nie da słuchać!' Owszem, nie wszyscy dają radę. Ale ja zawsze mówię, że gdyby tu zrobić porządny mastering, to byłby to killer. Przede wszystkim tekstowy, ale i muzyczny z ręki Nagasha. Na 20 miejscu, trochę z sentymentu, dwa tegoroczne wydawnictwa Palm, które polubiłem. Nie ma tu solówki Nagasha, bo jest trochę słabsza, ale za to ex aequo Chemiczny Adi z Nagashem i Nomad. Za teksty, za oryginalność,z a powrót.

19 KADOR 'R.I.P'

Kraków w tym roku zalał scenę podziemną całą masą ultraciekawych nielegali. To znaczy, część oczywiście ssała jak odkurzacz, ale sporo znalazło się tu ciekawych rzeczy, zdecydowanie wartych sprawdzenia. Jednym z nich jest płytka Kadora - nie dajcie się zwieść okładce a la Stachursky, materiał jest porządny!


18 KAPSEL & ŚLIMAK 'DOBRZE POWIEDZIANE'
Tytuł mówi wszystko - jest to dobrze powiedziane i to na naprawdę niezłych bitach. Nie znasz Kapsla ani Ślimaka? Poznaj. Stargard Szczeciński in da house! Klasyczne bity, dobre rymy szanowanego na Pomorzu Kapsla dają bardzo ciekawą płytę.


17 HAJU & ZŁOTE TWARZE 'MIĘDZYŚWIAT'
Złote Twarze to uznani już nawet na legalnym podwórku producenci. Haju zaś ma swój fejm bodaj w całym undergroundzie. Razem stworzyli świetną płytę o ciepłym brzmieniu i fajnej liryce. Do sprawdzenia koniecznie.

16 HAKIM '20 000 MIL PODZIEMNEJ ŻEGLUGI'
Kraków, Kraków... Jak powiedziałem wcześniej, gród Kraka przypierniczył w tym roku z grubej rury. Hakim to jeden z naczelnych producentów, ale i ceniony rapper. Każda jego płyta odbija się szerokim echem w Małopolsce - szkoda, że tylko tam, bo jego płyty warto sprawdzać. Gdyby płytka była lekko krótsza, byłaby wyżej, a tak 16 z propsami.


1.F15 BLATON 'FEATY, ODRZUTY, KAWAŁKI BEZ PRZYSZŁOŚCI'


Kolejny Krakowiak i następna podziemna produkcja. Jeśli to mają być tylko odrzuty, to ja żądam całej płyty, bo musi mnie wtedy powalić na łopatki. Trochę krótka płytka, ale jakże treściwa!



14 SOLAR & BIAŁAS 'Z OSTATNIEJ ŁAWKI'
Materiał, który został bardzo opropsowany w necie, jest faktycznie niezły. Przyjemne bity, niezłe teksty, bardzo sympatyczny flejwor płyty - i nic dziwnego, że tyle osób się nią jara.


13 DUŻE PE 'NOWOCZESNY HIP HOP VOL.1'

Ja wiem, ja wiem. Playa zwariował. Poszedł za modą i nagrał dubstepowo junglową płytę. I to na wtórnych w większości bitach. Ale... no kurde, to działa. Ma power i machasz głową, noga Ci lata, a o to chodziło w tej produkcji. Wahałem się, czy to tu umieszczać, ale... No niezłe to jest generalnie...

12 RYVIN 'ODKURZONE P.R.O.JEKTY '
Znowu Kraków, tym razem producencka płyta Ryvina, na której zgromadził całą plejadę emce z Projektu Różnych Osiedli. A raperzy są tak różnorodni i mają tak różne style, że płytka nie nudzi się zupełnie. Do tego dochodzą świetne bity Ryvina i mamy ekstra płytkę. Do sprawdzenia koniecznie.


11 BLETA 'PO DRUGIEJ STRONIE LUSTRA'
Znów ten Kraków... Na bitach Hakima wybija się świetny styl Blety, którego mogę czepnąć się tylko o głos, na który przecież nie ma wpływu... Totalna płytka, pominięta przez ogólnokrajowe środowisko, a szkoda ogromna... Nadrabiać i słuchać!!!

10 EMEN 'ŚWIATŁA W WEEKEND'
Nasza emigracja w Manchesterze ma się świetnie. Chociaż to tylko epka, ma w sobie coś szczególnego. I bity i rozpoznawalny styl Emena i jego teksty... Faktycznie, płyta przenosi Cię w weekendowy czas leniwy w wielkim mieście... Sugestywny materiał. Świetne jak zwykle.


9 BISZ & PEKRO 'BURZA I NAPÓR'
Bisz na nielegalu jest dużo lepszy niż na oficjalnym wydawnictwie. B.O.K. był niezły, ale nie powalił mnie na ziemię. Za to Bisz na bitach Pekro rozwalił mnie w drobiazgi i nie wychodzi z mojego plejera. Świetna rzecz!


8 STARSZY BRAT 'RYMY, BITY, WEEKEND'
Zamiast Brudnych Serc mamy Starszego Brata. Szybciutko nagrana płyta, a jakże fajna... Są pewne potknięcia, są wpadki, ale minusy nie przesłaniają plusów, więc album jest naprawdę wart sprawdzenia.

7 JIMSON 'UCIECZKA Z WESOŁEGO MIASTECZKA'
Czterokawałkowa epka to mało, ale wystarczyło, żeby dać mi do myślenia. Wszak zapętlić można płytkę, a każdy kawałek wart jest sprawdzenia ponownie. Szczególnie druga połowa epki. No jak na taki krótki materiał - świetnie, gdyby był trochę dłuższy, to kto wie, kto wie...


6 LAJT 'DZIEŃ ŚWIRA'
Kolejny zawodnik, o którym większość nie ma pojęcia. I od razu powinna żałować, bo sposób podejmowania wielu tematów przez Lajta jest zaskakujący i świeży. Na świetnych bitach Lajt jedzie o świecie, który go otacza i robi to z pasją i charyzmą. Pora, aby Lajt wypłynął poza rodzinny Tarnów. Badaj to!!


5 DJ CZARNY & TAS 'PASSION.MUSIC.HIPHOP'
Nie ma wielu takich płyt na naszej scenie. Żeby nie powiedzieć, że w ogóle nie ma. Unikat, z pięknymi podkładami i zaskakującą listą gości... Przefajna płyta, szczególnie do chodzenia po mieście ze słuchawkami na uszach.

4 DWA SŁAWY 'MUZYKA KOZACKA'
Tyle humoru na jednej płycie, tyle bezkompromisowości od Radosnego, który wywołuje u mnie permanentnego banana na pysku. Do tego dokładamy piękne sample i bity do Woskmastera Astka i mamy świetny krążek. Rado może nie ma genialnego stylu, ale nadrabia charyzmą i poczuciem humoru. Super.


3 AFRODEF 'WITAMY W DOROSŁOŚCI'
Ostatnia już, najwyższa pozycja z Krakowa. Najbardziej dojrzała i najlepiej nagrana i zagrana. Afrodef ma na koncie już sporo nagrań, znany jest także poza Krakowem i słychać u niego obycie na majku. Świetne bity, świetne teksty. Sprawdzać trzeba koniecznie!!

2 JOTERPE & NOWIK 'SPOKOJNIE... TO TYLKO JAZZ'

Uwielbiam jazzowe sample i klimat zadymionych klubów Nowego Orleanu. A Nowik strzela takie podkłady, że czuję się z powrotem w latach '90, jak słuchając Jazzmatazz, czy ATCQ. Joterpe ma do tego sympatyczny styl i świetnie jedzie na takich podkładach, co razem wynikuje w genialnej płytce.

1 OKOLICZNY ELEMENT 'SCHODY DONIKĄD LP'


No i mamy miejsce pierwsze. Rozwala mnie ta płyta. Bitami. Tekstami. Klimatem i flejworem. Po prostu wszystko jest tu takie, jak lubię. Nie ma słabego kawałka, sporo dowcipu i stylu, fantastyczny klimat Golden Era... Miszcz!


To tyle, znowu ktoś powie, że zwariowałem, ale co tam. Gust ma każdy swój...
Kolejne zestawienia roku 2011 - TOP LABEL, FAT TAPE NA LEGALU I FAT TAPE NA NIELEGALU... I może coś jeszcze...

4 komentarze:

  1. Słuchałem tego Afrodefa... Spoko klimat. Ogólnie dobra płyta, tak na jeden odsłuch w godzinach późnonocnych. ;]

    OdpowiedzUsuń
  2. Po pierwszym razie też tak myślałem... ale wrzuciłem to na słuchawki i ruszyłem w miasto... Totalny klimat :)

    OdpowiedzUsuń
  3. PALMY NAGRANIA najlepiej rokujaca undergroundowa wytwornia 21 wieku

    OdpowiedzUsuń
  4. nikt w polsce jak Haju!!!

    OdpowiedzUsuń