niedziela, 6 stycznia 2013

2 - RADAR

RRX Desant 2012

1. Intro
2. Ocal
3. PS TM
4. Piętno
5. Na Poważnie
6. Inna Bajka  feat. WHSP 
7. Jawa Nie Sen
8. Krople Deszczu
9. W Rapie Biegli
10. Jeden Moment
11. Medialny Bełkot
12. Letarg
13. Rapdar 2012
14. Kto Ty Jesteś?
15. Niezłomny   feat. EMACE
16. Miejsca Uświęcone
17. Hołd Bardom
18. Grawerka   feat. ELFUE
19. Blask
20. Bonus Track

    Pod koniec roku zaatakowała nas kolejna produkcja RRX Desantu. Tym razem Kozanostra uraczył nas drugą płytą Radara, członka znanej grupy WSP, robiącej uliczny rap - rzec by można, że klasyka. Płyta, choć całkiem świeżo wydana, już zdążyła podzielić fanów rapu na propsujących - twierdzących, że to inne podejście do ulicy i hejtujących - mówiących, że to paplanina i że Radar nie ma flow. Pierwsza płyta jakoś mi umknęła w zeszłym roku, ale skoro '2' przyszło w paczce i nie musiałem po to specjalnie biegać (bo pewnie bym nie pobiegł), to posłuchałem.
    Jak ktoś zna dokonania WSP, to wie czego się spodziewać - ciężkich, ulicznych bitów. Księżyc, Dziku, Myszaty, 7th Swordsman i Szymon TUR zapewniają ten typowy styl schizofrenicznego strachu - rzewne skrzypce, pianinka, ciężkie basy. Przyznam, że sporo znalazłem tutaj instrumentów rzadziej używanych w hip hopie: flety, etniczne strunowce... Brzmi to całkiem ciekawie i intrygująco. Nie jestem pewien tylko, co ma 'Intro' do klimatu i w ogóle całości, ale co tam. Skrecze daje DJ Olsen, jednak ledwo co go zauważyłem, może poza 'Rapdar 2012'. Pochwalić natomiast trzeba wybór bitów na ten album, bo Radar nie powiela schematów, znanych z płyt Diil i tym podobnych wytwórni.
    Niektórzy zarzucają Radarowi kiepski flow - cóż, coś w tym jest, jednak z drugiej strony próbuje nieco zmieniać i nie jedzie po jednej linii. Ma taki styl i już, nie ma co nad tym płakać - może się podobać lub nie, prawdą jest natomiast, że bardziej recytuje, niż rymuje. Tematyka płyty jest, że tak to ujmę, patriotyczno-uliczna z akcentami społecznymi. Niestety czasem jest bardzo niekonsekwentny i wydaje się, że sam nie bardzo ogarnia, co mówi, bo w tym samym kawałku zarzeka się 'ty powiesz skills, ja powiem umiejętności, bo posługuję się swym językiem polskim', aby w refrenie skaleczyć dramatycznie angielszczyznę słowami 'trejdmark ołrajt rezerwt'. Tak, zdarzają się wpadki liryczne, ale są również całkiem trafione wersy, jak np. 'na pewno to odnajdę, w końcu jestem Radarem'... Gościnnie na majkach mamy zamojskiego andergrandowca WHSP, a także koleżkę z WSP, Elufe, którego wersy wypadły niestety najsłabiej. 
    No dobra, hasło 'WSP' nigdy nie wywoływało we mnie dreszczy szczęścia. Ale muszę zacząć rewidować poglądy. Płyta Radara jest całkiem porządnym kawałkiem rapu realistycznego, bo nie da się o tym powiedzieć, że to rap uliczny. Nie wszystko tu gra jak trzeba - pewnie, gdyby płyta była trochę krótsza, odbiór byłby dużo lepszy, bo czasem wydaje się, że Radar nie sprostał ponad 70 minutom materiału - 50 starczyłoby zupełnie. Ale i tak płyta nie jest zła. Zwłaszcza, jeśli skupimy się na bitach.

OCENA: 4\6


8 komentarzy:

  1. WHSP to jeden MC, a nie "andergrandowcy z Zamościa". Jak nie wiesz co ma Intro do reszty to już Twoja strata :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeden? no to angergrandowiec, dzięki za sprostowanie :) A możesz mnie oświecić, do do intra?

    OdpowiedzUsuń
  3. Intro pokazuje klimat płyty (tematyka wojenna). Co do gości zapomniałeś napisać o Emace, który dograł się do kawałka "Niezłomny".

    OdpowiedzUsuń
  4. O Emace nie zapomniałem, tylko... nie wywarł na mnie żadnego wrażenia - ani in plus, ani in minus. A co do intra... Mnie nie pokazało, musi niekumaty jestem :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Domyślam się, że się nie zagłębiałeś w projekty Radara. To nie jest łatwy rap dla wszystkich jak np VNM itp. Dla mnie kawalina z Emace jest jedną z lepszych z płyty ponieważ przedstawia bardzo zacną postać. 5!

    OdpowiedzUsuń
  6. jak pisałem we wstępie, pierwsza płyta Radara mnie jakoś ominęła, WSP w całości średnio mi się podobało i nie wracałem, ale '2' jest bardzo porządna i czuję się miło zaskoczony :)

    OdpowiedzUsuń
  7. To sprawdź pierwszą płytę + dwie płyty Pewnej Pozycji + Podziemny Styl + WHSP + Komitywe PSR :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Radar 1 moim zdaniem lepsza była, ale może dlatego, że po latach ciszy wyszła :) W tym tygodniu premiera R37TH, ciekawe co teraz zaoferuję Radar. Do tego polecam solówę Jacol Pewna Pozycja - Syzyf, której premiera również w tym tygodniu !!

    OdpowiedzUsuń