czwartek, 31 stycznia 2013

NA PRZEKÓR WSZYSTKIEMU - TRACZU


nielegal 2012

1. Na Przekór Wszystkiemu  feat. MESIOK ZWK
2. Zawsze Może Być Gorzej  
3. Nie Chcę Tu Zwariować    feat. ORSON, ZETKA URZ, KRYCHA
4. Bloki Nauczyły Mnie   feat. ZETKA URZ, MARZU ZWK
5. Taki Jestem 
6. Naprawdę    feat. VIKING PSL
7. Nigdy Nie Wymiękaj Ziomek
8. Biorę Życie Jakie Jest    feat. PEJOS, A.D.1
9. To Te Słowa 
10. Pseudo Gangsterze   feat. ZETKA URZ
11. Teraz Albo Nigdy 
12. Opętani Przez Rap    feat. KOKO, MESIOK ZWK

    Traczu w zeszłym roku zadebiutował swoim nielegalem 'Na Przekór Wszystkiemu', który jednak nie odbił się echem na szerszej, poza lokalną, scenie. Ja jednak dotarłem do tej płytki jakimś dziwnym trafem, a skoro dotarłem, to podzielę się wrażeniem - może ktoś dostrzeże - albo ominie szerokim łukiem.
    Nie ma pojęcia, kto wyprodukował płytę, bo nigdzie nie trafiłem na jakiekolwiek kredyty. Z tego, co wydedukowałem, Traczu bierze bity albo z Shadowville albo od kolesia o pseudonimie Dumel - kto robił płytę tak naprawdę, nie mam pojęcia. Jak ktoś wie, niech się podzieli. Bo podkłady nie są takie złe, zakłądam, że pewnie ciągnięte, ale nic to. Taki projektowy, nowojorski styl z bloków pasuje do stylu i tematyki Tracza.
    Bo Traczu ma styl prawdziwego kolesia z bloku. Flow poprawny, technicznie nie ma się o co zbytnio przyczepiać. Do tekstów również - są to porządne, uliczne historie prosto z blokowiska Ostrowca Świętokrzyskiego. Od innych uliczników Tracza wyróżnia brak pozowania na gangstera i ciężko doświadczonego życiem ławkowicza. Raczej chłopak opowiada o tym, co widzi, nie wychodząc jednak z pudełka, ograniczającego go do banałów typu 'chuj w dupę frajerom', 'będzie dobrze ziomeczku', 'działam na oriencie', 'jebać policję'. Do tego sporo tu gości, którzy nadjechali również z włocławskich bloków i taka kolaboracja osiedli pokazuje, że rap można robić bardzo podobny i w Ostrowcu, i we Włocławku. Kilku z gościnnych rapperów się wyróżnia pozytywnie (Orson, Pejos), część jest kalką innych kalek. Jednak wszyscy dają radę - nie ma tu tragicznych porównań, infantylnych wersów i epatowania przemocą, którą rapperzy oglądają tylko w telewizji. Kawałkiem, który zdecydowanie wpadł mi w ucho, to trak ostatni, 'Opętani przez rap', gdzie ostatnia zwrotka jest trochę słabsza, ale kawałek ma siłę.
    Lokalna ciekawostka, którą jednak za jakiś czas może ujrzeć większa liczba ludzi. Bo Traczu ma potencjał, nie trzyma się bardzo sztywno tej ulicznej stylistyki, pozwala sobie na odbicia, choć nadal jest to typowy produkt blokowiska. Na pewno spodoba się przynajmniej części słuchaczy, a na pewno fanom rapu ulicznego.

CIĄGNIJ TO

OCENA: 4\6


2 komentarze:

  1. Siemanko, jest jakaś możliwość przesłania Ci wiadomości prywatnej?

    OdpowiedzUsuń
  2. siema - jest. Możesz na maila urabura72@wp.pl.

    OdpowiedzUsuń