sobota, 26 stycznia 2013

TOP 20 ROKU 2012 LEGAL

No dobrze. Nadszedł czas na podsumowanie ubiegłego roku. Zajęło mi składanie dwudziestki cały miesiąc z kilku powodów - po pierwsze pod koniec roku wyszło kilka znaczących płyt. Po drugie, musiałem ustalić sobie kilka szczegółów i parę płyt porównać. Lista jest czysto subiektywna, gustibus non est disputandum, więc oszczędźcie pierdolenia pod tytułem 'ty chuju, to się nie nadaje', czy 'ale jesteś głupi, beka z debila' - bo takie pierdoły będę po prostu usuwał. Tym bardziej, że nie wszystkie pozycje są popularne wśród społeczeństwa :P

Zatem, na potrzeby statystyki: w Polsce wyszły w 2012 roku 93 hiphopowe albumy na legalu. Posiadłem 92 z nich - nie mam tylko 'Definicji Kibol', z jasnych chyba powodów. Poza tym i tak nie sądzę, aby ta składanka mogła mi wskoczyć do dwudziestki...    Zatem zaczynam.

20. 'GHETTO SOUND' - KACPER
Zdecydowanie wybijający się spośród bandy uliczników, zarówno patentami na kawałki, jak i tematyką i tekstami. Ja wiem, że znajdzie tu się sporo ulicznikowania, ale fakt pozostaje faktem, że w sferze rapu ulicznego, Kacper nie ma sobie równych wg mnie.

19. 'GRAAL' - MEDIUM
Niby świetna płyta, niby bardzo przemyślana... ale za długa, rozkminki się wzajemnie wykluczają, bity zlewają w jedno. Ok, płyta mi się podoba i jest bardzo ambitna, ale wszystkiego tu za dużo.

18. 'O NIEBO WIĘCEJ' - WICE WERSA
 Powiedzieć, że ta płyta jest o niebo lepsza od poprzedniej, to frazes... ale to prawda. Zawężona do jednego cd, dużo dojrzalsza i ciekawsza. Spore zaskoczenie.

17. 'KONSUMENT LUDZKICH SUMIEŃ - RACA & DONDE
Raca rozwalił, poważnie. Każdy kawałek ma w sobie coś, czepić się można tylko plastiku w bitach Donde - ale nie kłują one w uszy zbytnio. Dobre teksty, fajny styl Racucha - lubię tę płytkę.

16. 'RÓWNONOC' - DONATAN
Ja mam takie zboczenie, że zawsze lubiłem etniczne wkręty w rapie - dlatego np. uwielbiam rap turecki i arabski. Tutaj Donatan trafił w me gusta właśnie takim podejściem do sprawy. Tak, część emce dała ciała, ale ja się bardzo nie czepiam. Fajna płytka i nowatorska na naszej scenie. I należy docenić.

15. 'PROSTO PRZED SIEBIE' - MIUOSH
Mówią, że Miuosh się zapętlił i jest taki sam, jak zwykle. Cóż, żeby każdy był choć tak dobry, jak Miuosh, to nasza scena by świeciła blaskiem własnym. Może i chłopak ma te same tematy - ale jego teksty są przemyślane i dobre, a bity kiwają głową. 'Piąte Strona Świata' była trochę lepsza, ale tej tez nic nie brakuje.

14. 'DOLINA KLAUNOOW' - TRZECI WYMIAR
No tak. Pork, Nullo i Szad są naprawdę świetnymi emce, trzeba im przyznać. Ich flow miażdży. Teksty składają świetne. Bity agresywne, bitewne. Czego więc brakuje chociaż do pierwszej dziesiątki? Oryginalności. Klauni? Pfff... Widziałeś Insane Clown Posse i Twiztid? To zobacz. Patenty na muzę? Część już była, nawet u nas. Ale to i tak diablo dobra płyta.

13. 'REKONTAKT - POKAHONTAZ
 Nie, nie jestem psychofanem Paktofoniki. Nawet nie jestem jej zwyczajnym fanem. Magik? Co to za bohater, co wyskakuje z okna? Bohaterowie znani są z tego, że pokonują przeciwności losu, a nie uciekają przed nimi przez okno i zostawiają wszystkich najbliższych w jeszcze większych kłopotach.  Nie widziałem filmu 'Jestem Bogiem'. Jebie mnie ta otoczka. Owszem, może Fokus i Rah zrobili płyte dla kasy, aby popłynąć na fali filmu, ale... to mnie jebie również. Ta płyta jest na tyle świeża w brzmieniu, że podoba mi się bez tej całej otoczki. Ok, może są liryczne niedociągnięcia, ale obiektywnie, to świetna płyta.

12. 'NIEBO' - PALUCH
Lubię Palucha, nic nie poradzę. Ma chłop klasę i styl, da się go rozpoznać wszędzie. Syntetyczne bity są na tyle ciekawe, że nie przeszkadza mi ten plastik - tak się robi nowoczesne bity, panie i panowie. Paluch udowadnia, że jest jednym z bardziej interesujących artystów na naszej scenie.

11. 'KOSZE ZERWANE' - OKOLICZNY ELEMENT
Zeszłoroczna płyta OE mnie rozwaliła. Słucham jej do dziś, dlatego spodziewałem się tutaj bomby. Ale... ma za krótki lont i album trochę nie wypalił. Jasne, to to samo brzmienie, ale oczekiwałem co  najmniej pierwszej piątki. Tymczasem to już tak nie buja i nie jest tak świeże, jak było. Niemniej jednak to bardzo fajna płyta.

10. ' KODEX IV' - KODEX
Nie, White House nie rozczarował - rozczarowali goście na majkach. Każdy Kodex to u mnie pierwsza piątka roku. Not this time, homz. Bity dobre, trzeba im to oddać. Nawet bardzo czasami. Ale dobór emce powinien być nieco staranniejszy, bo część z nich popsuła dobre wrażenie.

9. 'MILCZMEN SCREAMDUSTRY' - LAIKIKE 1 & MŁODZIK
Początek roku 2012 mnie zamulił. Co płyta, to kibel. Aż dostałem w ręce płytę Lajka i mną rzuciło o ścianę w pierwszym momencie. Płyta roku, krzyczę, geniusz! I tak było z 6 miesięcy. Ale im więcej płyt wychodziło, tym mniej słuchałem Lajka. Po czym ostatnio znowu wrzuciłem album, żeby go sobie porównać i... nie siadło. Raz, ani drugi. Zacząłem dostrzegać nie tylko zalety tekstów i bitów, ale i wady flow i techniki. Po namyśle - zaszczytne miejsce 9. Bo to i tak świetna płyta.

8. 'SPG DYSTRYKT' - NULLO
Spodziewałem się... niczego. Dlatego to, co dostałem, zadowoliło mnie w pełni. Świetne bity, styl i eklektyczne podejście do sprawy. Buja dużo lepiej od 3W! Różnorodnie, klimat współgra z głosem i bitami - naprawdę spójna płyta.

7. 'PROJEKT Z ŻYCIA MOMENT' - DON GURALESKO
Gural ma u mnie dożywotni props już od czasów Killaz Group. Na tyle go lubię, że każda płyta mi odpowiada - jedna mniej, druga bardziej, ale Gural swoim stylem zjada większość sceny. Owszem, często pierdoli bzdety, ale nadal czyni to w godny pozazdroszczenia sposób. Tu nawet posłuchał rad i zaczął znowu rymować z większym sensem i do tego na klasycznych bitach, co płycie wyszło tylko na dobre.

6. 'UPÓR, ODMIENNOŚĆ, COKOLWIEK' - TUSZ NA RĘKACH
Zaskoczył mnie Tusz. Poprzednia płyta nie była aż tak robiąca wrażenie. Tym razem Kuba nie bał się zaryzykować i wykonać kilku eksperymentów - muzycznych i wokalnych. Ok, nie wszystkie autotuny pasują, ale do mnie płyta przemówiła wybitnie. Bardzo ciekawy album. Bardzo dobry przy okazji.

5. 'WILK CHODNIKOWY' - BISZ
Tak, dopiero piąte. Nie pierwsze, nie trzecie nawet. Czemu? Przez muzykę, która w sumie średnio mi leży. Gdyby Bisza umieścić na jakichkolwiek innych podkładach, byłoby zupełnie inaczej. Ale genialne teksty i styl tracą wg mnie na tych podkładach. I już.

4. 'NIEDOPOWIEDZENIA' - CZARNY
 Czarny wydawał mi się gorszym producentem, niż Galus, ale ta płytka rozwiała wszelkie wątpliwości. Czarny ma taki power, taki potencjał, że rozwalił system tym krążkiem. Trochę instrumentali, kilku dobrych gości, wszystko złożyło się na świetną płytę, której da się słuchać wszędzie.

3. 'ZEUS. NIE ŻYJE' - ZEUS
Łeee, beka z typa, Zeus trzeci! No i co. To naprawdę świetna płyta, z rewelacyjnymi wersami Zeusa. Ale problem mam tu taki, jak z Biszem - podkłady. Niby dobre, ale kompletnie mnie nie ruszają. Ot, są, ale żeby były takie niesamowite? E tam. Dlatego trzecie.

2. '3' - DJ WOJAK
Takich płyt u nas brakuje. Wyważonych płyt instrumentalno-producenckich. I to jeszcze na jakich bitach! Wojak przyjmuje różne style i pozy, pokazuje, że nie jest zaszufladkowanym producentem, tylko wszechstronnym kompozytorem. Mało znani emce są na majkach? A komu potrzeby fejm?

1. 'NIE WIEM, NIE ORIENTUJĘ SIĘ!!' - DWA SŁAWY
 Zdziwieni? Zniesmaczeni? I chuj. Macie problem. 'Nie Wiem...' jest jeszcze lepszą płytą, niż poprzednia. Podobno zawiedli, podobno bez pomysłów, podobno czasem porównania nie na miejscu... Akurat dowcip na płycie jest odpowiednio dobrany do mojej osoby. Doskonale go rozumiem i śmieję się za każdym razem. Do tego da muzyka: funk, soul i klasyczne perkusje robią taką płytę, jakiej chciałbym słuchać. I nic na to nie poradzę.

No i proszę. To moja 20 na legalu. Na nielegalna trzeba jeszcze poczekać z miesiąc, bo nie zdążyłem wszystkiego ogarnąć, co chciałem. Może o jakieś jeszcze zestawienia się pokuszę, jakiś fat tape, jak rok temu, może wpadki największe... Zobaczę, jaki będę miał kaprys. Na razie zostawiam Was oburzonych pierwszymi miejscami LEGAL TOP 20.

4 komentarze:

  1. co do nielegali ogarnij sobie plyte trzybe z kosaaa hase i flojda z wiro , bo nie widzialem recenzji , pozdro ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. leżą w kolejce... jak z 15 innych... Musi być jeszcze miesiąc!

    OdpowiedzUsuń
  3. aaaa spoko ok .
    ps. najlepszy blog z pl rapem imo ;)

    OdpowiedzUsuń