czwartek, 14 marca 2013

TOP 20 NA NIELEGALU 2012

Wreszcie się zebrałem w sobie, żeby podsumować ubiegły rok pod względem nielegali. Powiesz, że połowa marca to późno? To co. Pora dobra, jak każda inna. Przesłuchałem tych podziemnych płyt nieco ponad 100. To na pewno nie wszystkie produkty podziemia, ale przynajmniej większość - i na pewno te najbardziej znane. Przy okazji odkryłem sporo ciekawych albumów, niektóre odkryte zostały dla mnie przez innych. Oto moja subiektywna jak najbardziej lista 20 najlepszych ubiegłorocznych nielegali, czyli podziemnych produktów, których nie wypada chociaż nie sprawdzić:

20. 'DADA' - CRUZ & ZASPAŁ

Druga ubiegłoroczna płyta duetu posunęła grę w inną stronę, niż się spodziewałem. Ale chłopcy wykręcili krążek, który mnie zjadł. I dziwaczne, świeże brzmienie i liryka Cruza (bo flow lekko kuleje) dały świetny materiał.

19. 'PIĘĆ MIEJSC PO PRZECINKU - ŻYT TOSTER

Gdyby to była lista najbardziej kretyńskich pseudonimów, Żyt by wygrał. Ale tu chodzi o płytę. Tak, krążek jest fajny i słucha się go z przyjemnością, ale nie ma tu nic nowego.

18. 'TCHÓRZ EP' - LVK

 Ten albumik bardzo mnie zaskoczył. LVK wyskoczył zupełnie znikąd i choć przez większość ludzi i tak będzie niekojarzony, to jednak warto zbadać ten styl. LVK nie musi być tchórzem, bo wstydzić się nie  ma czego...

17.  'KURZ SŁODKI MA SMAK' - TUSZ NA RĘKACH & NOCNE NAGRANIA

Typowy klimat nocnej sesji muzycznej, przesiedzianej w oknie wieżowca z widokiem na miasto. Czarodziejskie podkłady i inteligencki Tusz, który rozwija się w bardzo szybkim tempie.

16. 'K1ASA I K1ASYKA - WOZU

Wozu wrócił ze świetnym materiałem. Te kilka ładnych lat temu prezentował mocno przeciętne skillsy, ale tutaj pokazuje naprawdę, co to jest klasa i klasyka. Bardzo przyjemny album!

15. 'DROGA DONIKĄD' - HAKIM

Ja wiem, że niektórych może nudzić mój krakowski wkręt, ale nic nie poradzę, że to są świetne płyty. Hakim od zawsze jest jednym z moich ulubionych producentów, a skillsy jako mc nie pozostają również w tyle, dlatego jego płyty zazwyczaj lądują w zestawieniach top roku.

14. 'NIE ZASNĘ' - YASSATO

Kolejne zaskoczenie i objawienie. Zupełnie mi nieznany Yassato dał taki album, że na długo zasiadł mi w głowie. Rzecz naprawdę do sprawdzenia, bo to bardzo inteligentny rap z dużą ilością fajnych skreczy.

13. '24' - TRZY-SZEŚĆ

Koncepcja telewizji 24 godziny na dobę to ciekawy pomysł, ubranie tego w bity i słowa również się powiodło, dzięki temu mamy fajny krążek od Trzy-Sześcia.

12. 'ODIUM EP' - ERIPE

Eripe wyszedł w tym roku z mikstejpem, którym zwrócił uwagę prawie wszystkich. Po czym puścił  nowy krążek - twarde bity hardkorowe, bezkompromisowe teksty - mamy Eripe, kto jest słaby, ten r.i.p.

11. 'KONTROWERSJA' - ADK

  Nie jest to płyta kontrowersyjna, ale po prostu bardzo dobra - i lirycznie i muzycznie, dlatego słucha się świetnie.

10. 'DOMOWE NAGRANIA' - BOXI

Tą płytą Boxi, słabsza część 834, udowodnił, że niekoniecznie musi być tym słabszym czas cały. Fajne bity, Boxi może nie świeci, ale też daje spokojnie radę, aby zainteresować słuchacza. Fajne.

9. 'MIEJSKI SYF' - MOCNE WERSY

Przez długi czas płyta Mocnych Wersów nie opuszczała mojego plejera. Ale czym dłużej słuchałem, tym więcej błędów słyszałem... Ale i tak płytka jest bardzo dobra. Typowe mocne wersy o miejskim syfie.

8. 'LEPIEJ NIŻ BYŁO' - KRĘCIOŁ & PIOTRUSH


Dostałem płytkę za darmo, jako bonus do zamówienia. Wrzuciłem i na początku kręciłem nosem, że jakoś to dziwnie brzmi... Po czym wsiąkłem. Świetny krążek!

7. '12": No.1' - DOPPIO

Świetny, korzenny, prawdziwy rap. Jazzowe podkłady, dobre rymy - czego chcieć więcej? Kolejnej płyty!

6. 'ZA UŚMIECH' - AFISZ, TRIKU & GRAF

Polecił mi te płytę Kruku, za co powinienem być mu wdzięczny :) Świetne podkłady, mało znani, ale zdolni emce - czysta przyjemność :)

5. 'SOUNDTRACK' - HM

Okładka mówi sama za siebie. To spacer po lesie - czy też miejskiej dżungli. Instrumentalno-turntablistyczna płytka nikomu nieznanego kolesia mną wstrząsnęła. Dzieło.

4. 'OBECNY' - UKF

Fantastyczna, prawdziwa płyta spod Wrocławia, od kolesia, o którym w życiu nie słyszałem. Świetne bity i teksty z fajnym flow - niespodziewanie szczyt 2012.

3. 'BÓG JEST MIŁOŚCIĄ' - WINI


 Ja wiem, że w tym roku wyszło to legalnie, ale materiał pochodzi z nielegala z 2012 i tak będę to liczył. Wini ma tyle samo zwolenników, co wrogów zaciekłych, ale tu trzeba po prostu brać go przez palce. Tak naprawdę to geniusz, robiący sobie bekę ze środowiska. Świetne i z duzym dystansem.

2. 'DZISIAJ, JUTRO, ZAWSZE...' - FLOJD & WIRO

Płyta z polecenia i... znowu BANG! Świetne bity, dobre rymy, klimat... Ekstraklasa - może na przyszły raz legal?

1. 'WSZYSTKIE USZY NA MNIE' - 2SZ


Znowu: niespodziewanie. Ale po pierwsze, 2SZ zebrał tu niesamowite, klasyczne, złotoerowe podkłady, które ruszają głową i sercem. Do tego świetne teksty, wspaniale zarymowane i... mamy płytę roku. A ile osób ją sprawdziło? HĘ?




1 komentarz:

  1. Ja polecam Ci spr. jeszcze Yappe - Czekaj, Czekaj EP (2012)

    OdpowiedzUsuń